As my plastic surgeon always said, if you gotta go, go with a smile.

28 april 2018 - Wilderness, Zuid-Afrika

OVERZICHT REISVERHALEN

Ieder jaar begint de opleiding tot BSR practitioner met een conferentie. Om eerlijk te zijn heb ik er niet echt zin in. Ineens zoveel nieuwe mensen leren kennen kost me best de nodige energie, maar bovenal zie ik op tegen het moment dat de nieuwe studenten worden voorgesteld aan de practitioners die vanuit allerlei landen overgekomen zijn. Als een aapje tentoongesteld worden is niet echt mijn ding. Toch maar schouders eronder, mondhoeken omhoog en gaan.

Vrijdagmiddag begint de vierdaagse bijeenkomst en gelukkig valt het me mee. Het ontvangst is hartelijk. Krijg meteen de indruk dat ik me onder een fijne groep mensen begeef. De openingspraatjes zijn erg leuk. Onze kids zetten al snel de boel op stelten en zeker nadat Heleen met haar welontwikkelde longen de aandacht van de volledige zaal trekt, besluit Dennis naar huis te gaan. Ik blijf achter voor een interessante lezing over ‘The philosophy and principles of healthy medicine’ door een arts met een holistische kijk op de zaak. Hierna verplaatst iedereen zich van het theater in George waar de conferentie gehouden wordt, naar een soort van kroeg in de buurt. De sfeer wordt nog gemoedelijker waardoor het moment van voorstellen iets minder erg wordt. Dat neemt niet weg dat ik buiten mijn naam, nationaliteit en vermelding van de practitioner waar ik zelf onder behandeling ben geweest, niets te missen heb en snel de plek achter de microfoon vrij maak voor de volgende. Ik hoor hoe andere studenten allerlei toevoegingen hebben. Ze uiten dankbaarheid over hun deelname aan de opleiding alsof ze dagelijks op een podium in het middelpunt staan. Volgens mij heb ik nog een hoop te leren voor ik met datzelfde gemak een presentatie over BSR kan geven.

De avond vervolgd zich met een soort spel. Iedereen krijgt een kaartje en moet op zoek naar zijn persoonlijke match. Ik als Cleopatra moet een setje vormen met Caesar. Op jacht naar mijn Caesar kom ik her en der aan de praat. Inderdaad leuke mensen allemaal! Na een tijdje socializen toch maar op tijd naar huis. Morgen weer een hele dag conferentie dus we moeten een beetje fris blijven. Gelukkig kan ik met twee andere Nederlandse studenten meerijden die in guesthouse Interlaken zitten. Dat is niet ver van Beside Still Waters waar wij zitten, dus dat scheelt.

Zaterdag wederom een warm welkom en vervolgens een speech van Gail Meggersee. Zij is samen met haar inmiddels overleden man Ewald de grondlegger van Body Stress Release. Haar woorden raken me. Volgens mij ga ik haar lessen enorm waarderen. Dinsdag begint school en dan zal ik het meemaken. De conferentie gaat verder met een lezing getiteld ‘Inspiration (where does it come from?) door een academisch therapeut. Zeker inspirerend, maar na twee uur en een kwartier ben ik wel echt helemaal gaar. Al die tijd ook niets meer gegeten. Dennis pikt Yvon en mij op om ergens even wat te eten aangezien ons de volgende lezing over de BSR website minder aanspreekt. We belanden in Hoekwil in een restaurantje naast de school van Hugo en Pomme. Steven en Pomme voegen zich bij ons en de kindjes spelen lief in de tuin van het restaurant.

Schatjes op de schommel Prachtig schommelen

De bestelling van onze tosti’s gaat op Zuid-Afrikaans tempo. Het duurt zo lang dat het zich niet eens meer loont om terug te gaan voor de laatste lezingen die we graag mee hadden willen pakken. Jammer, maar ondertussen wel enorm genoten! Kinderen super lief samen. Smakelijke tosti’s en een prachtig uitzicht. Wat een rijkdom weer!

Thuisgekomen de dag nog even leuk afsluiten in onze tuin. Mark is juist aan het spelen en Hugo en Heleen voegen zich erbij.

Garden race

Samen spelen in onze tuin

Na de regen van vannacht begon het vanmorgen als onze eerste klamme dag. Al snel was daar niks meer van te merken en kunnen we na al deze gezelligheid ook vandaag als een topdag bestempelen. Als ik Hugo vraag of hij weer terug wil of dat hij hier wil blijven, kiest hij voor het laatste. Ik ben blij met zijn antwoord omdat het blijkbaar betekent dat hij het naar zijn zin heeft. En ik snap hem helemaal... Ik blijf genieten met volle teugen!

MAILINGLIJST

1. Judith Rouwhorst:
    28 april 2018
    Wat klinkt het allemaal prachtig, de kids hebben het naar hun zin, jullie volgens mij ook, maar wèl terug komen hoor! Anders kom ik je halen!
  2. Weer een mooi verhaal spannend allemaal gr:
    28 april 2018