What we've got here is failure to communicate.

20 mei 2018 - Wilderness, Zuid-Afrika

OVERZICHT REISVERHALEN

Als ik de opmerking lees dat mijn foto’s de indruk wekken dat ik aan het masseren ben, bedenk ik me dat ik nog steeds niet uitgelegd heb wat Body Stress Release eigenlijk inhoudt. Dus speciaal voor Anki, maar ook voor alle anderen die nog niet echt een beeld hebben van BSR zal ik een poging doen het uit te leggen:

Op de foto’s zie je mij en mijn klasgenoten zoeken naar bepaalde punten op het lichaam. Door uitstekende botpunten kan je voelen hoe bijvoorbeeld de wervelkolom loopt of hoe het bekken in elkaar zit. Als we de punten gevonden hebben, kunnen we testen waar en in welke richting vastgezette spierspanning zit. Bij het testen wordt er gebruik gemaakt van het bio-feedback mechanisme. Duur woord en mooie omschrijving, maar waar het eigenlijk op neerkomt is het activeren van een reflex. Als de dokter met een hamertje op je knie tikt gaat door een reflex je onderbeen omhoog. Als een practitioner op een bepaald testpunt drukt (en het daardoor als het ware een klein beetje irriteert) dan zal er een reflex optreden wanneer dat gebied al geïrriteerd is. Als er dus opgeslagen spierspanning (body stress) is dan zal het lichaam reageren op de prikkel van de practitioner door voor een aantal seconden spieren samen te trekken waardoor een subtiele verkleining van beenlengte waarneembaar is. Op die manier kan een practitioner dankzij die reflex, via de voeten ‘aflezen’ waar er een teveel aan spierspanning is.

Als helemaal in kaart is gebracht waar en in welke richting teveel spierspanning is dan wordt het duidelijk welke releases de cliënt nodig heeft. De practitioner releast door het geven van kleine, lichte impulsen met -meestal- de duimen op de juiste plaats en in de juiste richting. Op deze manier wordt het zelfherstellend vermogen van het lichaam aangespoord om de opgebouwde spierspanning laag voor laag los te laten.

De vastgezette spierspanning kan ontstaan op verschillende manieren:

-Fysieke overbelasting. Bijvoorbeeld door een ongeval, sporten, zwaar tillen, maar ook verkeerde houding bij een kantoorbaan (of operatieassistent😉) of repeterende bewegingen enz.

-Chemische overbelasting. Denk bijvoorbeeld aan ongezonde voeding, verontreinigde lucht, roken, maar ook aan bijvoorbeeld make-up of crème met ingrediënten die niet goed voor je zijn. Kunstmatige geur- en kleurstoffen kom je tegenwoordig veelvuldig tegen.

-Mentale overbelasting. Emotionele belasting en psychische druk zijn meestal de eerste dingen waar je aan denkt bij het woord ‘stress’. Iedereen kent wel lastige momenten met bijvoorbeeld woede, zenuwen, bezorgdheid of verdriet. Ook langere periodes met die emoties door bijvoorbeeld het verlies van een dierbare of problemen op het werk zal voor bijna niemand vreemd zijn.

Stress is nodig voor een lichaam en niet per definitie negatief. Als er echter sprake is van te veel stress en er geen mooie balans meer is, dan is er sprake van overbelasting. Bij overbelasting zal het lichaam zichzelf als het ware gaan spalken als soort van beschermingsmechanisme. Het is een automatische reactie waar we geen invloed op hebben. Wellicht vergelijkbaar met het automatisch ineenduiken als je door de regen gaat lopen. Ondanks dat je er echt niet minder nat van zal worden, is het toch een automatisme wat iedereen in zich heeft.

Het lichaam slaat teveel stress op als vastgezette spierspanning. Het is dan niet meer in staat zichzelf aan te passen en te herstellen. Dit kan uiteenlopende gevolgen hebben. Je kan stijfheid/minder beweeglijk gevoel hebben. Pijntje hier, pijntje daar. Maar doordat de spierspanning ook invloed kan hebben op het zenuwstelsel is er een scala van klachten mogelijk. Het zenuwstelsel is namelijk verantwoordelijk voor veel zaken. Onder andere de regulatie/coördinatie van activiteiten van weefsels en organen. Daardoor kan BSR bij hele uiteenlopende klachten helpen.

Voor meer info zie: www.bodystressrelease.nl Voor vragen (of afspraken) verwijs ik graag naar de site van mijn practitioner: www.bsr-aalten.nl Misschien staat het daar ook wat beter uitgelegd want hé, ik ben nog maar student...

Het mooie aan BSR vind ik dat het niet iets is waar je persé in hoeft te geloven. Het is geen magische handoplegging maar een gerichte techniek die door iedereen te leren is. Het is effectief doordat het niet vrij interpretabel is door cliënt of practitioner. Klinkt nuchter en logisch, daar hou ik van. (Bovendien heb ik het altijd als een bijkomend voordeel ervaren dat je je als cliënt niet hoeft uit te kleden!)

Al met al een heel verhaal. Daarom vat ik het meestal samen als “beetje op de rug drukken en aan de voeten voelen” haha. Ach het werkt... en daar gaat het om!

MAILINGLIJST

1. Benjamin Plaggenborg:
    20 mei 2018
    Voor een student geef je een betere beschrijving dan de 'iets met communicatie wetenschap'. Leuk om je verhalen en alles eromheen te volgen!
  2. Selma Ankersmit:
    21 mei 2018
    Toegankelijke omschrijving van een gespecialiseerde techniek... daar hou ik nou van ;-)

Super goed bezig Carmen, ga zo door!
  3. Trees Snijder:
    28 mei 2018
    heel duidelijk dank je xx